Okuma Süresi: 2 Dakika

Dijital Mecralarda Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Araştırması Yayımlandı

Yazar: MGC LEGAL
Dijital Mecralarda Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Araştırması Yayımlandı

Ticaret Bakanlığı’na bağlı Reklam Kurulu uzmanlarınca Türkiye’nin 25 büyük ilinde 15 yaş üstü kullanıcılarla 1000’den fazla görüşme gerçekleştirilerek yayımlanan araştırma kapsamında dijital reklamcılık sektörüne ilişkin tüketicilerin dijital ortamlarda karşılaştığı yeni nesil aldatıcı reklam ve uygulamalara ilişkin gözlemler yer aldı.

Bu raporla, dijital sektörde gerçekleştirilen reklam ve ticari faaliyetlere ilişkin sorunlar dikkat çekerken süreçlerin mevzuatlara uygun hale getirilmesinde şirketlerin konuya vermesi gereken önemin yanı sıra ilgili kişilerin de bilinç seviyesinin önemli olduğu görülmüştür. Araştırma ile tüketicileri bilinçlendirilerek sektörel farkındalık yaratılmasının hedeflendiği metodolojik özet bölümünde belirtildi.

Araştırma raporunda; dijital tüketici davranışları, kişisel veri paylaşımları, online reklam ve tanıtımlar, aldatıcı ticari tasarımlar, sosyal medya ticareti, arama motorları, tüketici yorumları, indirimli satış ve kişiselleştirilmiş fiyatlar hakkında araştırmaların sonuçları yer aldı.

  • Dijital tüketici davranışlarının araştırılmasında her 10 kişiden 7’sinin online alışveriş yaptığı her 10 kişiden 9’unun ise online alışverişte e-pazar yerlerini tercih ettiği ortaya konuldu.
  • Kişisel veri paylaşımı hususunda gözlemlenen sonuçlarda;
    • Her 10 kişiden 5’inin verilerini paylaşmak konusunda endişeli olduğu ve bunun temel nedenleri arasında “kötü amaçlarla ele geçirilme” olduğu,
    • Her 10 kişiden 8’inin ise banka bilgilerini paylaşmak istemediği,
    • Her 10 kişiden 3’ü dijital ortamlarda paylaştığı kişisel verilerini silmek, düzenlemek konusunda kontrol sahibi olduğunu düşündüğü,
    • Her 10 kişinin 4’ü online alışveriş platformları aracılığı ile toplanan kişisel verilerin reklam amaçlı kullanıldığı fikrine katıldıklarını ifade ettiği ortaya çıktı.
  • Online reklam ve online tanıtımlar konusunda her 10 internet kullanıcısından 4’ünün internet ortamındaki reklam ya da satış kampanyalarının ana mesajı ile açıklama, alt yazı veya dipnotta belirtilen içeriklerin çeliştiği durumlarla karşılaştıklarını belirttiği ve bunların %26,5’inin bu konudan mağduriyet yaşadığı belirtildi.
  • Aldatıcı dijital tasarım kısmında, her 10 internet kullanıcısından 6’sı, internette satın almak istemedikleri ürünleri/hizmetleri satın almaya zorlayan, yanıltıcı ya da manipüle edici bilgiler veren reklam ve uygulamalarla karşılaştıklarını belirtti. Buna ek olarak, her 10 internet kullanıcısından 3’ü satın almak istedikleri ürün/hizmete dair ödeme aşamasında geldiklerinde satın alma aşamasındaki fiyatın ilk gördükleri fiyattan yüksek olması durumu ile karşılaştıklarını ifade ederken araştırmalar her 10 kişiden 4’ünün satın aldıkları ürün/hizmete dair ödeme aşamasına geldiklerinde bu durumu farkına varmada satın alım gerçekleştirdiği gözlemlendi.
  • Arama motorları yönünden araştırmanın sonucunda ise her 10 kişiden 7’si arama motorları sonuçlarının adil olarak sıralandığını düşünürken kalan kesim reklamın ücrete bağlı olmasından dolayı adil sıralanmadığını düşündüğü ortaya çıktı.
  • Tüketici yorumları noktasında araştırmalarda yüzde %60’lık bir kesimin tüketici yorumlarını alışverişlerinde dikkate aldığı gözlemlenirken, her 2 kişiden 1’inin bu yorumları gerçek kişilerin yazdığına inandığı ortaya çıktı.

Görüşmelerin yapıldığı kişilerin eğitim seviyeleri, yaş seviyeleri gibi ayrıntılara da yer verilen raporun güvenilirlik seviyesi yüzde 95 olarak belirtildi. Bunun yanı sıra, raporda cevapların demografik olarak incelemesi de yer aldı.

Kaynak: Ticaret Bakanlığı.