| Okuma Süresi: 2 Dakika

TİCARİ REKLAM VE HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALAR YÖNETMELİĞİ’NDE DEĞİŞİKLİK

STJ. AV. EBRU CEYHAN

Gümrük Ve Ticaret Bakanligi tarafindan bugün 29938 sayili Ticari Reklam Ve Haksiz Ticari Uygulamalar Yönetmeliginde Degisiklik Yapilmasina Dair Yönetmelik yayinlanmis ve bu yönetmelik ile 10/1/2015 tarihli ve 29232 sayili Resmî Gazete’de yayimlanan Ticari Reklam ve Haksiz Ticari Uygulamalar Yönetmeligi’nde degisiklikler yapilmistir.

Reklam veren, reklam ajanslari, mecra kuruluslari ve reklamcilik ile ilgili tüm kisi, kurum ve kuruluslar ile ticari uygulamada bulunanlarin uymasi gereken ilkeleri ve bu ilkeler çerçevesinde yapilacak inceleme esaslarini belirlemek ve haksiz ticari uygulamalara karsi tüketicileri korumak amaciyla 10.01.2015 tarihinde Resmi Gazete’de  29232 sayili Ticari Reklam Ve Haksiz Ticari Uygulamalar Yönetmeligi yayinlanmisti. Bu yönetmelik ile reklamlarin içerikleri düzenlenmis, reklamin sahip olmasi gereken nitelikler belirlenmistir. Reklamlarin dogru ve dürüst olmasi, reklam oldugunun açikça anlasilma zorunlulugu, tüketiciye reklamlar araciligi ile verilmesi gereken bilgiler gibi sair düzenlemenin yer aldigi isbu yönetmelikte bugün itibari ile birtakim degisiklikler yapilmistir. Yapilan degisiklikler su sekilde siralanabilir:

 

A-Karsilastirmali Reklamlar Için:

1-      Karsilastirmali reklamlarda karsilastirilan mal veya hizmetlerin ayni nitelikte olmasi ve ayni istek ya da ihtiyaca cevap vermesi kosulundan “ayni nitelikte olma” kosulu kaldirilmis ve ayni ihtiyaçlari karsilamasi ya da ayni amaca yönelik olmasi yeterli görülmüstür.

2-      Karsilastirmali reklamlarin Reklam Kurulunca belirlenen ilkelere aykiri olmamasi sarti Yönetmelik’in 8. Maddesinin 1. Fikrasina h bendi olarak eklenmistir.

3-      Gida reklamlarinda, ilgili mevzuata göre saglik beyani kapsamina giren hususlar karsilastirmaya konu edilemeyecek; beslenme beyani kapsamindaki hususlarin reklamlarda karsilastirma unsuru olarak kullanilmasi ilgili mevzuat hükümlerine göre yapilacaktir. Takviye edici gidalarin karsilastirmali reklaminin yapilmasi ise kesin olarak yasaklanmistir.

4-      Fiyat düzenlemeleri ile etkin piyasa gücü yükümlülükleri ilgili idari otoriteler tarafindan belirlenen sektörlere iliskin reklamlarda fiyat karsilastirmasi yapilamasi da yasaklanan içeriklerdendir.

 

B-Ispat Külfeti Için:

1-      Reklam verenler ticari reklamlarinda yer alan iddialarin dogrulugunu ispatla yükümlü oldugu Yönetmelik’e açikça yazilmistir.

2-      “Reklamlarda yer alan dogrulanabilir olgularla ilgili tanimlamalar, iddialar ya da örnekli anlatimlar; üniversitelerin ilgili bölümlerinden veya akredite olmus ilgili test ve degerlendirme kuruluslarindan veya bagimsiz arastirma kuruluslarindan alinmis raporlar ile kanitlanmak zorundadir.” hükmü “Karsilastirmali reklamlarda yer alan ve karsilastirmaya konu edilen iddialar, her hâlükârda üniversitelerin ilgili bölümlerinden veya akredite ya da bagimsiz arastirma, test ve degerlendirme kuruluslarindan alinmis bilgi ve belgeler ile kanitlanmak zorundadir.” seklinde yeniden kaleme alinmistir.

3-      Raporlar reklamda yer alan iddialari reklamin yayinlandigi dönemde kanitlar nitelikte olmalidir.

 

C-Çekilis, yarisma ve promosyon içerikli reklamlar için:

1-      Eski düzenlemeye göre kupon, etiket, kapak ve sair unsurlarin biriktirilmesi suretiyle ikramiye çekilisi, yarismaya katilma hakki gibi haklarin verileceginin duyurulmasi halinde bu çekilislerin ne zaman olacagi, malin teslimi ve sair kosullarin reklam içeriginde açiklanmasi zorunlulugu kalkmis, kosullarin duyurulus seklinin açiklanmasi da seçenek olarak sunulmustur.

 

D-Diger Hususlar basligi altinda ise Elektronik Haberlesme Hizmetlerine iliskin reklamlarin içerigine yönelik düzenlemeler getirilmistir. Hüküm asagidaki gibidir.

“ Elektronik haberlesme hizmetlerine iliskin reklamlarda;

a) Internet hizinin veya kapsama alaninin belirtilmesi durumunda; vaat edilen hizin veya kapsama alaninin altyapi, cografi sartlar, sebeke yogunlugu, kullanilan cihaz, bina konumu gibi etkenlere bagli olarak degisebilecegi bilgisi ortalama tüketicinin algilayabilecegi süre ve biçimde verilir.

b) Test veya laboratuvar kosullarinda geçerli olan internet hizlarina, tüm tüketicilerin ulasabilecegi algisi olusturulamaz. Bu kosullarda elde edilen hizlarin, reklama konu edilmesi halinde, test veya laboratuvar kosullarinda geçerli oldugu bilgisi dis ses veya duragan yazi olarak ana vaatte belirtilir.

c) Sunulan hizmette; adil kullanim kotasi, hiz kotasi ve benzeri sinirlamalarin bulunmasi durumunda bu husus açikça belirtilir.”

Bugün itibariyle yürürlüge giren Yönetmelik’in hükümleri Gümrük Ve Ticaret Bakanligi tarafindan yürütülür.