HUKUK & DANIŞMANLIK
Fenomenlerin Sosyal Medya Paylaşımları Hakkında “Örtülü Reklam Yasağı” İhlali Kararı Verildi
Sosyal medya platformlarında fenomen ve tanınmış kişilerin, paylaşımları aracılığıyla bağlantı paylaşarak reklam yapmaları ve buna bağlı olarak gelir elde etmeleri gün geçtikçe popüler olmaya devam ederken; Reklam Kurulu, 10 Ekim 2023 tarihli 338 Sayılı Reklam Kurulu Toplantısı Basın Bülteni’nde duyurduğu bazı kararlarla, “iş birliği” veya “reklam” ibaresi içermeyen paylaşımlar konusunda “örtülü reklam yasağı” ve “doğruluk dürüstlük” prensipleri çerçevesinde ihlal kararı aldığını ilan etti.
Öncelikle, “örtülü reklam yasağı” kavramını tanımlayacak olursak; bu yasak, bir içeriğin açık bir şekilde reklam olduğu belirtilmeden, ilgili kişilere bir ürün veya hizmetin tanıtılmasının önlenmesini ifade eder. Bu noktada, içeriğin, samimi veya kişisel algılanması sağlanarak pazarlama taktiği olmasının önüne geçilmek istenmektedir.
İlgili kararlardan biri olan 2023/6137 dosya numaralı kararda söz konusu bir Instagram hesabının tüm paylaşımlarda; “reklam değildir” ibaresine yer verdiği halde reklam yapılarak takipçilerin Trendyol sayfasına yönlendirildiği tespit edilerek ihlal karar verilmiştir. Diğer bir karar olarak yayınlanan 2023/7315 dosya numaralı kararda ise bir Instagram fenomeninin herhangi bir ibare yazmadan sadece markaları etiketlemek suretiyle fotoğraf paylaşması yine örtülü reklam yasağı ihlali şeklinde değerlendirildi. Bu kapsamda, ihlali gerçekleştirilen kişilere “anılan reklamları durdurma” cezası verildi.
Sonuç olarak; ilgili kararlarla, fenomenler ve tanınmış kişilerin sosyal medya paylaşımlarında reklam yaparken örtülü reklam yasağına dikkat etmeleri ve ticari reklam ile haksız ticari uygulamalar konusunda “doğruluk ve dürüstlük” ilkesine riayet etmeleri gerektiği vurgulanmış oldu. Bu tür paylaşımlarda, özellikle “reklam” veya “iş birliği” ibarelerinin açıkça belirtilmesi gerekliliğinin altı çizilmiş oldu.