HUKUK & DANIŞMANLIK
Avrupa Veri Koruma Kurulu Bağlayıcı ve Hemen Yürürlüğe Girecek Şekilde “Davranışsal Reklamcılık” ile İlgili Karar Verdi
EDBP (European Data Protection Board / Avrupa Veri Koruma Kurulu) bağlayıcı ve hemen yürürlüğe girecek şekilde “Davranışsal Reklamcılık” ile ilgili karar verdi.
27 Ekim 2023 tarihinde İrlanda Veri Koruma Kurulu’nu baş denetim otoritesi olarak atayarak Davranışsal Reklamcılık ile kişisel verilerin işlenmesini yasaklayan bir karar aldı. İlgili kararın iki hafta içinde yürürlüğe girmesi ve bağlayıcılık teşkil etmesi öngörüldü.
Davranışsal reklamcılık, internet sitelerinin ziyaretçilerini ve kullanıcılarının hareketlerini takip etmek suretiyle alışkanlıklarını ve davranışlarını tespit ederek kişilerin önüne bu yönelimlerine göre reklam çıkartan bir sistemi ifade etmektedir. Bu şekilde, bu sistemi kullanan sitelerin reklam isabetinin artırılarak gelirlerinin de doğru orantılı olarak yukarıyla ivmelenmesi amaçlanmaktadır.
Karar, öncelikle İrlanda Meta Limited Şirketi’nin kullanımda olan Davranışsal Reklamcılık sistemine odaklanmasına rağmen, EDPB’nin hamleleriyle birlikte Avrupa Ekonomik Bölgesi genelinde hemen etkili olacak şekilde düzenlendi. Bu, kararın sadece bölgesel değil, aynı zamanda küresel bir örnek teşkil ederek, dünya genelindeki tüm yetkililere emsal olacak nitelikte bir yasaklama içermekte.
EDBP Başkanı yaptığı açıklamalarda; Meta Şirketi’nin daha önce kişisel verilerin hukuka aykırı olarak işlenmesi konusunda uyarılmasına rağmen kişisel verileri bu uyarılara aykırı olarak işlemeye devam ettiğini ve bu konuda Meta’nın yasaklanmasının zamanının geldiğini ifade etti.
Davranışsal Reklamcılığın neredeyse her site tarafından kullanılmaya başlandığı günümüzde, birçok site bu sistemi kullandığı halde kullanıcılardan herhangi bir rıza almamaktadır. Ayrıca, bu sistemin, kullanıcıların hangi verilerine erişerek alışkanlıkları tespit ettiği konusunda aydınlatma yükümlülüğünü açık ve anlaşılır bir biçimde de yerine getirilmemektedir. Bu noktada, EDBP tarafından verilen yasak kararı Davranışsal Reklamcılığı kontrol etmeye yönelik kararının isabetli olduğunu söylemek mümkündür.